23948sdkhjf

Solel i tågräls – stor potential för Europa

Genom att integrera solceller i järnvägsnätet vill ett schweiziskt startuppföretag förse tåg direkt med förnybar energi och driva laddstationer för elfordon. Installationen sker med banfordon som kan förse spårutrymmet med 1000 kvadratmeter solpaneler per dag. Nu ger myndigheterna tummen upp.

Med över 1 000 000 km² outnyttjad mark mellan järnvägslinjer över hela världen och 260 000 km² bara i Europa, har startupföretaget Sun-Ways identifierat en enorm energipotential med sin innovativa lösning.

– Genom att utnyttja denna enorma oexploaterade yta strävar vi efter att revolutionera solcellsenergiproduktionen samtidigt som vi bidrar till global avkolning och elektrifiering av mobilitet, säger en talesperson i företagets informationsmaterial.

Med en flexibel egenutvecklad teknik gör bolaget det möjligt att enkelt installera och ta bort hela eller delar av ett solkraftverk som är placerat mellan rälsen på ett järnvägsspår.

– Vi har just fått tillstånd från Federal Office of Transport för installation av vårt första pilotprojekt i Schweiz, förklarar talespersonen.

Integreringen av solceller i järnvägssektorn är inte lätt, eftersom denna sektor är mycket reglerad. Men efter en myndighetsgranskning under tio månader kom godkännandet. Dock krävs uppföljande tester och mätningar under projektets gång för att säkerställa att järnvägsinfrastrukturen inte påverkas negativt.

Våren 2025 drar nu bolaget i gång ett pilotprojekt där en 100 meter lång solcellsanläggning installeras på en järnvägslinje öppen för trafik. Denna beräknas ge en produktion runt 16 000 kWh/år. Beräkningar visar också att om Schweiz skulle installera solpaneler mellan sina järnvägsspår skulle dessa kunna generera upp till 1 terawattimme (TWh) solenergi årligen.

Redan står andra intressenter på kö och bland annat tar fler pilotprojekt nu form med Frankrike, Spanien, Rumänien och Sydkorea. Även diskussioner pågår med potentiella partners i Kina, Thailand, Australien och USA.

–När vi nu fortsätter vår resa är vi fokuserade på att optimera tekniken, utveckla våra partnerskap och utöka vår verksamhet för att på ett meningsfullt sätt bidra till energiomställningen, kommenterar talespersonen.

Enligt bolaget kommer det att vara möjligt att snabbt installera flera hundra kilometer järnvägsspår år 2025 i Schweiz och år 2030 i Europa.

Flexibelt patenterat system

Sedan 2021 har Sun-Ways arbetat med tekniken med målet att förändra sättet vi producerar solel på samtidigt som CO2-utsläppen minskas och ökar energioberoendet för alla tåg i ett land.
Genom ett patenterat systemet hängs solpaneler upp mellan rälsen på ett snabbt sätt, en mekanisk installation och borttagning som möjliggör hantering av 1000 kvadratmeter solpaneler per dag. Enligt bolaget underlättar arbetet för installatörer och för underhållsteam för järnvägsspår. Aktuella prototyper är nu validerade för tåghastigheter upp till 150 km/h.
I slutändan kommer lösning att kunna dra nytta av den nuvarande utvecklingen av kraftelektronik inom linjär solcellsteknik för insprutning av den producerade elen i tågets dragkraftsnät och därmed skapa en järnvägssmart nav.

 

Patenterad teknik installerar snabbt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11